Monday, February 20, 2012

JUJUR AKU DAYUS

Assalamualaikum.

Hmm hari ni aku nak bercakap pasal cerekarama TV3, sabtu jam 10 malam - 18hb Februari 2012. Masa awal mula2 cerita tu macam bosan sikit pasal sejujurnya kedua2 watak utama tu bukanlah pilihan hatiku. Nora Danish & Beto Kusyairy, anyway aku suka Irma Hasmie, Rozie Rashid dan Hafizuddin. Oh ya… angkat topi untuk Puan Zila Jalil dan anak2. To be honest I did mengikuti perkembangan drama terbitan you all and improving a lot and of course Rohaya Ibrahim the script writer penuh dengan teka teki as always.

Anyway come back to the story. Ia mengisahkan tentang pasangan suami isteri, Edree (Beto) dan Lisa (Nora) yang berkahwin. Lisa agak sosial kehidupannya after kematian ibunya. Seems like the father bagi apa sahaja yang dia nak sampai kan jadi luar kawalan dan liar. Father dia pulak Dato something so… macam give up pada Lisa. Then came Edree yang tersempak terlanggar Lisa and funny… The way the meet pun macam best. Their first love. Cool sangat masa ni for me.

Sambung… after married, Edree ditugaskan untuk ke Jepun sebulan selepas bernikah dan minta Lisa mengikutnya. But she refuses. Selepas lapan tahun keika dalam perjalanan puang ke rumah untuk melepaskan rindu kepada isteri tercinta, Edree ditimpa kemalangan menyebabkan dia koma. This is where the story starts. Bagi siapa yang tengok cerita ni… mesti bengang gila where watak Irma Hasmie (Aishah) datang. This is where orang yang tengok cerita ni secara automatik akan buat rumusan bahawa watak utama ada masalah perempuan lain atau masalah kesihatan (mati pucuk).

Anyway, bila last sekali baru penulis keluarkan hal sebenar. To make it short, Lisa, while Edree went away keluar dengan boyfriend lama dia. Boyfriend dia put drugs into her drinks dan rogol dia lepas tu. At the same time masa tak sedarkan diri kena durgs dan rogol dengan boyfriend dia pun terlantar kat sebelah, Edree came back nak supprise kan his wife… then saw what his saw…. Sakit dan sedihnya Edree sampaikan accident and coma.

The best part for me…. masa dia sedar from coma, the doctor asked him what was the last thing he thinks before the accident, dengan selambanya… ceraikan isteri saya…. Cool……. You know why it is cool… because that much he loves his wife sampai bukan nak marah, nak gaduh, nak bengang, nak ngamuk… just nak lepaskan.

By this time, the story which I believe really-really ubah minda semua orang yang tengok. Anyway… I agreed and really-really understand the watak Edree when he ceraikan Lisa, he told the truth what he saw and how the whole thing happen. Then as always semua orang tergamam. Finally he said… “Cinta saya pada Lisa amat tinggi tapi tidak melebihi cinta saya pada Allah”.

You see that’s the thing… in life ni susah nak cakap. Kalau kita fikir kita ni ditinggalkan sebab2 yang bodoh kita akan merana, hampa, sedih. Well itu semua mainan hati. Rumusan from what I learned from this movie is….. and this based on the movie ya yang mana penulis sendiri terdiri dari kaum Hawa.

Tak kira macam manapun, wanita akan tetap melebihkan hati dan perasaan dalam apa jua tindakan tanpa berfikir dengan teliti dan yakin dan ada masalah terburu-buru. Kesalahan lelaki dilihat secara terang-terangan tanpa membuat penyelidikan atau siasat lebih dahulu. Lelaki pun sama bila hati dah buta, kecewa, mengamuk dan jadi tah apa2.

Penulis, which in my humble opinion cuba melihatkan watak Edree adalah watak lelaki yang beriman which I think all man should have this watak. Wheres pada watak wanita pemikirang yang terburu-buru dan ego yang tinggi. Sayang pada seseorang tak semestinya kita terima apa orang itu buat, which akhirnya Edree lepaskan Lisa after so long conflicting with perassan sendiri sehingga Allah memberi jalan dengan cara berdoa dan bertawakal.

But all and all.. yes… untuk lelaki bila dah terlalu sayang…. Especially first love, mereka akan buta dan hilang pertimbangan sebentar apabila ditinggalkan. But remember this, bila lelaki yang beriman dan bertaqwa pula, dia akan menerima dan redha apa yang berlaku which penulis akhirnya tunjukkan pada drama ini.

Lisa mengaku salahnya bahawa dia tidak patut keluar dengan orang lain setelah menjadi isteri pada Edree dan Edree pula mengaku bahawa dia patut mendengar cerita Lisa dahulu dan menerima takdir Allah swt. Finally they are back together.






The END.